Skip to main content

PN-EN 15085 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych

Seria norma PN-EN 15085 składa się z 6 części:

PN-EN 15085-1: 2013 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Cześć 1: Postanowienia ogólne,

PN-EN 15085-2: 2021 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Cześć 2: Wymagania dotyczące jakości i certyfikacja zakładów spawalniczych,

PN-EN 15085-3: 2023 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Cześć 3: Wymagania konstrukcyjne,

PN-EN 15085-4: 2007 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Cześć 4: Wymagania produkcyjne,

PN-EN 15085-5: 2007 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Cześć 5: Kontrola, badania i dokumentacja,

PN-EN 15085-6: 2023 Kolejnictwo – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych – Cześć 6: Wymagania dotyczące spawania w utrzymaniu ruchu.

Seria norm PN-EN 15085 dotyczy spawania materiałów metalicznych w procesie produkcji i obsługi pojazdów szynowych i ich części składowych. Dodatkowo określa wymagania certyfikacji i jakości procesu spawania podczas prac związanych z budową i naprawą pojazdów szynowych i ich części składowych z uwzględnieniem parametrów właściwych dla kolei. Stanowi ważne połączenie między wymaganiami technicznymi określonymi podczas projektowania, a osiągnieciem odpowiedniej jakości złączy spawanych podczas produkcji i wykazaniem wymaganej jakości podczas kontroli.

To powiązaniem osiągnięto poprzez zdefiniowanie klasy jakości złącza spawanego podczas projektowania, opartej na współczynnikach bezpieczeństwa i naprężenia istotnych dla zastosowań związanych z koleją. Na podstawie klas jakości złącz spawanych określane są poziomy certyfikacji dla produkcji, a także kontroli i prób oraz kwalifikacji pracowników.

Seria norm PN-EN 15085 obejmuje procesy spawania stali, stopów aluminium oraz odlewów. Co istotne seria norm nie obejmuje kwalifikacji produktów. Służą temu krajowe wymagania specyficzne dla danego kraju lub regionu.

Sprawdź także:  Żłobienie - techniki, szkolenia i certyfikacja

W normie PN-EN 15085-2 określono trzy poziomy klasyfikacji w zależności od poziomu bezpieczeństwa:

  • CL1 – dla spawanych pojazdów szynowych i ich spawanych elementów o dużym znaczeniu dla bezpieczeństwa,
  • CL2 – dla spawanych pojazdów szynowych i ich spawanych elementów o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa,
  • CL3 – dla spawanych pojazdów szynowych i ich spawanych elementów o małym znaczeniu dla bezpieczeństwa,

Dodatkowo w normie PN-EN 15085-2 określono cztery typy aktywności dla producentów pojazdów szynowych oraz ich komponentów:

  • Design – D – Obliczenia, projektowanie i dokumentacja dla produkcji oraz napraw w pojazdach szynowych i ich komponentach,
  • Production – P – Produkcja, modyfikacja i testowanie w pojazdach szynowych i ich komponentach,
  • Maintenance – M – Naprawy pojazdów szynowych i ich komponentów poprzez spawanie,
  • Purchase and supply – S – Zakup I sprzedaż spawanych komponentów dla nowo wyprodukowanych oraz naprawianych pojazdów szynowych, bez wykonywania spawania.

W zakresie procesu spawania pojazdów szynowych i ich komponentów główne wymagania stanowi seria norm PN-EN ISO 3834, natomiast seria norm PN-EN 15085 podaje specyficzne wymagania związane z koleją.

Branża kolejowa rozwija się w Polsce bardzo intensywnie od dłuższego czasu. Jako firma Tenslab widzimy znaczący wzrost ilości klientów związanych z tą branżą dla której oprócz wsparcia w zakresie certyfikacji na zgodność z serią norm PN-EN 15085 oraz certyfikacją personelu spawalniczego, wykonujemy również szereg badań niszczących w naszych laboratoriach.


TENSLAB

TENSLAB

Tenslab Sp. z o.o. to dynamicznie rozwijająca się grupa, w której skład wchodzą: Laboratorium Wzorcujące, Laboratoria Badawcze (Laboratorium Antykorozyjne i Laboratoria Wytrzymałościowe) oraz Dział Szkoleń, Certyfikacji i Nadzorów.
Tenslab Sp. z o.o. to dynamicznie rozwijająca się grupa, w której skład wchodzą: Laboratorium Wzorcujące, Laboratoria Badawcze (Laboratorium Antykorozyjne i Laboratoria Wytrzymałościowe) oraz Dział Szkoleń, Certyfikacji i Nadzorów.

Sprawdź również:

11.16.2023
Spawanie metodą WIG (TIG) wymaga precyzji, wprawy i wiedzy. Ukończenie kompleksowego kursu pozwoli…
02.23.2021
Badanie twardości metodą Brinella polega na przykładaniu wgłębnika w postaci kulki z węglików spie…
07.11.2024
Powłoki malarskie, materiały kompozytowe oraz tworzywa sztuczne ulegają degradacji w wyniku oddział…
03.16.2025
Spoina przerywana stanowi specyficzny rodzaj połączenia spawanego, charakteryzujący się naprzemienn…
03.04.2025
Spoina czołowa stanowi podstawowy rodzaj połączenia spawanego, powstający między czołami łączonych…
02.12.2025
Klasy korozyjności stanowią system klasyfikacji środowisk, w których eksploatowane są konstrukcje m…